1965
Homage to Piet Mondrian
Yves Saint Laurent’s passion for painting led him and Pierre Berge to assemble a truly incredible art collection. The couturier also expressed his admiration for painters through the various garments he designed to honor the artists he loved. Saint Laurent maintained this “dialogue with art” all throughout his career, beginning with a series of dresses paying tribute to Piet Mondrian for the Autumn-Winter 1965 collection. Wool jersey was inlaid with no visible seams, allowing Saint Laurent to create a textile rendition of the Dutch artist’s paintings and channel Mondrian’s sense of geometry.
For this collection, Saint Laurent sketched a series of shoes that were made by the designer Rogier Vivier: black pumps decorated with a large square buckle in gold or silver metal. The heroine of Belle de Jour, played by Catherine Deneuve, chose to wear them in the film. This design proved so successful that it ended up being named after the movie.
The international press was dazzled by Saint Laurent’s moving works of art. Diana Vreeland raved about them in the New York Times, deeming this “the best collection,” while Women’s Wear Daily called Saint Laurent the “king of Paris.”
パリのサンローラン美術館を訪問すれば、いかに彼がパリにとって特別な存在かがわかる。
彼を彼にした特別な魔法のひとつにこのモンドリアンルックがある。
「 単に あのモンドリアンの図柄をモチーフにしただけ 」と揶揄したひとはあさはかである。
彼はこのモンドリアンルックによりこれまでのファッションメゾンの伝統的慣習であったオートクチュールにプレタポルテで革命を起こしたのである。このクーデターは見事に勝利をもたらして彼はファッション界のナポレオンとなった。
彼らサンローランとベルジュはモンドリアンの絵画に対して特別な敬愛をもってコレクションをしていた。興味ある方は、かれらのドキュメント映画を観ればよくわかるだろう。
あらゆる世界的芸術品を審美眼でコレクトしていた彼らも「モンドリアン」のことを語る表情が
まるで違う。
そして
サンローランの死後、これらのコレクションはベルジュが死別断腸の思いでオークションにかけられた。
▼
サンローランやパリを愛するものとしてこのモンドリアン展は特別の思いで展覧させていただいた。
初期の風景画では青く発色した教会の絵にハッとさせられた。
おそらく巡回しているモンドリアン展覧では、今回の美術館がベストであったであろう。
それほど素晴らしい展示であった。
もう50年はこの美術館でモンドリアン展を臨むことは難しいだろう
間に合う方には 空前絶後のモンドリアン展をこのベストマッチの美術館で堪能してほしい
コメント
このブログにコメントするにはログインが必要です。
さんログアウト
この記事には許可ユーザしかコメントができません。